יצירתיות בארגונים

כשהתיישבתי לכתוב את חזון החברה שאלתי את עצמי האם להוסיף לחזון יצירתיות?
ואז המשכתי לשאול מהי יצירתיות? האם היא מולדת או נרכשת ואם היא נרכשת מה ניתן לעשות? מהו ארגון יצירתי? למה היא תורמת בארגון אם בכלל? ועוד...



התיישבתי לרכז את כל המידע שאני מכיר והתחלתי לבחון עסקים רבים שאני מכיר וכמובן לקרוא עוד הרבה מידע ומחקרים סביב הנושא.
 
במאמר זה אנסה לעשות קצת סדר ועל פי התובנות האישיות שלי סביב הנושא יצירתיות.
יצירתיות ארגונית היא היכולת להשיג את המטרות של הארגון בדרכים של חידוש, שינוי ארגוני, ו"יציאה מהקופסה"
 
זה אינו שינוי של מטרות הארגון אלא שינוי של הארגון ושל היחס בין הארגון לפרט בארגון ,ע"מ לעודד אווירה יוצרת.
 

פיתוח יצירתיות ארגונית- כיצד?

דוגמה אישית

כאשר המנהל יצירתי ומייצר פתרונות לבעיות בצורה יצירתית וכל הזמן מציג חדשנות אזי העובדים מושפעים ומחקים את צורת העבודה של המנהל גם במשימות האישיות שלהם, ובנוסף מנהל יצירתי מעודד את העובדים להציג רעיונות חדשים.
 

העשרה

"20% מזמן העבודה של עובד בגוגל הם על פרויקטים צדדיים" .
כאשר המנהל מאפשר לעובדים בארגון גיוון בעבודה, מעשיר אותם במידע נוסף מעבר לתחום שבו הם עוסקים, לוקח אותם לכנסים, מוציא אותם לקורסים, ומעודד אותם לקרוא! (כן, לקרוא)- נוצרת אוירה של חדשנות ויצירתיות.
 

תגמול

מנהל יצירתי מקפיד לתגמל את העובדים שלו על יצירתיות, נותן להם את הקרדיט על חדשנות שנובעת בזכותם, נוצר דיאלוג מעשיר שגורם לחשיבה "מחוץ לקופסה"
 

שיתוף מידע בארגון

מנהל שמעוניין ליצור בסיס יצירתי וחדשני מקפיד לשתף את העובדים בכל מה שקורה בארגון, נעזר בטכנולוגיה כדי לחבר ולשתף מידע בארגון ומעודד את עובדים לשאול שאלות.
 

טיפוח כישרונות

לא כולם דומים, לא כולם חלק מהעדר.
כדאי לטפח כשרונות ספציפיים של העובדים (אל תנסה להפוך אותם למה שהם לא). מנהל שמעוניין ליצור אווירת שיתוף וחדשות לוקח כל הצעה של העובד ברצינות ולא רק כלפי חוץ!
 
תשוקה
על המנהל היצירתי להבין את המוטיבציה של הפרט בארגון לבין הקולקטיב בארגון וליצור תשוקה של העובד לפתח את הארגון .
 
מקוריות
מנהל יצירתי דואג לשמוע, לבדוק, לבחון, לראות אך לעולם לא מעתיק או מחקה. עודד את העובדים לחקור וללמוד אך לעולם לא להשתמש ברעיונות של אחרים.
 

 

מה חוסם יצירתיות בארגון?

 

עדריות,

מאפיינים עדריים בארגון כמו מדים, (לעתים למנהל הארגון נוח לראות את כולם באותה צורה) הסתכלות על הפרט ככלל, דרישה מכולם את אותו דבר.
כל אלו מקשים על היצירתיות בארגון
 

מידור,

ארגונים רבים מנוהלים בצורה של מידור מידע, עובד שמרגיש כל הזמן שמסתירים ממנו ממילא לא מעודד לחדש או להציע שינויים ארגוניים.

חשש

מנהלים חוששים  מיצירתיות של עובדים, חוששים מהטעויות שנלוות לשינוי.
כלפי חוץ הם נראים מעודדים אבל בעבודה היום יומית מגבילים את העובדים רק להגדרה הישירה של התפקיד, מפחדים להאציל סמכות ומהצעות העובד לשינויים, דבר זה מייצר ארגון "משותק" ארגון שבו הישיבות מיותרות ולא מעלות שום חדשנות.
 
 
"Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep."
 
 
 
 
 
יצירתיות יכולה להתבטא בכל ממד בארגון, הן ביצירת מוצרים חדשים והן בפתרונות יצירתיים מול לקוחות שמאפשרים הצלחה לארגון ב מאה ה 21.
 
יצירתיות נותנת לארגון יתרון תחרותי.
 
על מנת להתמודד עם האתגרים הרבים שמציבים המתחרים , ההתפתחויות הטכנולוגיות והקדמה כל ארגון נדרש ליצירתיות. חשיבה ייחודית, מחוץ לקופסה, תאפשר לארגון שלך צמיחה ובידול מול מתחריך. הקשבה לעובדים ושיתופם תביא לרעיונות חדשים ולמקסום הרגשת השייכות של העובד לארגון.

"יצירתיות היא לראות את מה שכל אחד ראה, ולחשוב את מה שאף אחד אחר לא חשב." – אלברט איינשטיין.